tisdag 8 maj 2012

SVALA TILL VETERINÄREN!

När jag och familjen kom till stallet imorse hade även Frenja fått ett litet föl. Hon hade fölat någon gång vid tre tiden inatt och allt hade gått bra. Det blev en liten skäck kille :-)

Mamma hade tagit ledigt idag för att hjälpa till med Gabriel och Lucy.  Älskar min underbara mamma, tack för att du finns <3
Först hade jag tänkt att Lucy skulle få vara hemma men man vet ju aldrig hur lång tid ett veterinärbesök kan ta, sist var det i stort sett en hel dag. Vilket jag tyckte var skönt för då gjorde dom precis allt, istället för att få komma tillbaks för tex röntgen mm.

Hade tid kl 8:00 och vi träffade en jätte bra veterinär, Henrietta Talts.
Vi fick börja med att skritta i gången och hon förstod vad jag menade med att hon inte tog ut steget. Sen skulle vi trava men Svala tyckte det var lite halt i gången så då fick vi gå in i ridhuset istället.
Longerade henne men det tog ett tag innan hon hade lugnat ner sig. Det var full galopp som gällde.
Men det såg iallafall väldigt bra ut, rund och fin. Blev så stolt! Men nu var det inte galoppen vi skulle titta på utan traven. Hon travade på fint och Henrietta förstod även här vad jag menade. Hon såg lite av det i höger varv.
Fick gå in på kliniken igen för att göra böjprov på bakbenen, vilket Svala inte visade någon reaktion på alls.

Veterinär Henrietta kom iallafall fram till att hon tror inte Svala har ont, vilket jag tyckte var skönt att höra.
Man misstänker att det kan vara en gammal mjukdelsskada troligtvis efter transporten från Johanna Elgholm då hon slängde sig i transporten eller att något hänt i hagen då hon släpade ena bakbenet efter sig vid insläppet.
Men hur som helst så tyckte inte Henrietta att vi skulle börja bedöva leder och röntga om henne.
Det är så pass lite hon visar så jag ska börja rida henne ca varannan dag efter ett schema som jag fick av henne. Så ska vi komma tillbaks om ca 6-8 veckor för en ny koll beroende på hur det går och känns.
Kan inte beskriva i ord hur glad och lättad jag är nu :-)

Sen var det dags för munkollen.
Hon hade någon vass kant som fixades till annars såg allt fint ut :-)

När Svala väl fick gå ut i hagen igen passade jag och Gabriel på att ta kort på fölen.
Så kul att ta kort :-) Skulle vara kul att gå någon fotokurs så man vet hur kameran fungerar och vad man ska tänka på mm.
Katlas lilla kille är så nyfiken, han kom fram till oss och undrade vad Gabriel var för något.
Han är bara så fin. Mer tid och pengar skulle sitta fint ;-)

Hampus har börjat fråga vad det är jag önskar mig i födelsedagspressent, fyller ju ändå 30 om mindre än två månader. Kanske detta kan vara något, hihi ;-)

Underbara Katla med sin lilla son.

Fortfarande lite svårt att ha koll på alla fyra ben :-)

Leka är livet ;-)

Lite trött!

En riktig liten goding.

Hur söt får man vara???

Frenja med sin lilla kille, endast några timmar gammal.

1 kommentar:

  1. Så otroligt söta dom e! Väldigt fina bilder:) //Malin

    SvaraRadera