fredag 23 december 2011

HOVSLAGARN KOMMER.

Lucy fick vara med husse Hampus i lastbilen idag. Det hade tydligen gått jätte bra. Blev en kort arbetsdag för dom så dom hade stannat på bla Hornbach för att shoppa lite. Lucy hade blivit överlycklig när dom kom till djuravdelningen och en i personalen började mata henne med en massa godis. Lucy hade kommit till paradiset och tyckte att husse kunde åka hem utan henne, hihi :)

Själv åkte jag och Gabriel först till Ica Maxi för att handla lite nödvändigheter. Var där strax före 9 på morgonen och det var smockat med folk. Inge fel med det, men fy fan för hur vissa människor beter sig. Och denna hysteri inför julen, blä!
Bara att köra in på parkeringen var med livet som insats. Väl inne i affären tror folk att dom är ensamma på stället. Parkerar sina vagnar mitt i gångarna och knuffas och kör in sina jävla kundvagnar i en. Inte ens en ursäkt kan dom klämma ur sig.
Usch och fy, vad jag hatar denna hysteri inför julen.

Och nu när jag ändå är på detta klago humör vill jag även ta upp detta med blinkers och backspeglar. Detta verkar vara något extra tillval när man köper bil och verkar absolut inte finnas på alla bilar. Eller så är dom flesta människor stelopererade som inte ens kan vrida på huvudet.
Folk som byter fil kors och tvärs utan att visa vart dom ska.
Skit samma om man slänger sig framför en annan bilist, huvudsaken är att dom kommer fram.
Inte konstigt att det händer så mycket olyckor och onödiga dessutom.
Nu när det är halt också kanske man ska tänka sig för lite extra noga när man kör.
På bilskolan fick man lära sig att vara tydlig vart man skulle någonstans och när man ska byta fil och lägga sig framför en annan bil ska man se hela bilen i den inre backspegeln innan man byter fil.

Tänker också på alla gångtrafikanter mm som inte har reflexer. Nu när det är mörkt och när ni går över gator och på vägarna mm så syns ni verkligen inte. Blir alltid lika rädd när ni helt plötsligt bara dyker upp. Nu när det även är halt och när ni bara slänger er ut för att korsa vägen så kan det ibland vara omöjligt att stanna.
Som en kvinna förra året vid ett övergångsställe som hade röd gubbe och jag hade grönt. Hon slängde sig ut i vägen iallafall, henne höll jag på att köra på. Vilken jävla idiot!
Eller som cyklisten jag mötte på väg hem från stallet en regnig kväll för några veckor sedan. Personen bar inga reflexer, inte heller cykeln hade några. Såg personen när han/hon var några meter framför mig och då ser jag att idioten pekade finger för att jag hade helljuset på. Då hade jag lust att vända och fråga vad problemet var, åh vad arg och upprörd jag var.
Det var bland det första jag minns att mina föräldrar tjatade om.
Använd reflexer! Och när man skulle korsa en väg, titta åt båda hållen och om det kommer en bil se då till att chaffören ser dig och när han väl stannat kan man lugnt och säkert gå över vägen.
Reflexer är en mycket bra och billig livförsäkring. Var rädda om livet, det är många som skulle ge vad som helst för det.
(Phu, det var nog allt. Förlåt, ville bara få ur mig skiten).

Väl i stallet höll Dagge på att få nya skor. Han var jätte duktig, som alltid :)
Svala skötte sig också bra, hon varmskoddes för första gången idag och jag blev mycket förvånad över att hon inte reagerade över det.
Som sagt, hon är så fruktansvärt cool min underbara lilla flicka som bara växer och växer i mitt hjärta för varje dag som går :)
Var förbi Lillhästen och köpte upp mig på brodd :)

Imorgon är det julafton och då ska vi fika i stallet, ska bli så mysigt. Sen ska jag ta en härlig ridtur på min underbara lilla flicka <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar