lördag 14 april 2012

EXAMINATIONSDAG = KATASTROF!

Sov hos mina föräldrar natten till idag för att få lite lugn och ro. Satt och pluggade igår kväll sen kunde jag inte sova, var så nervös. Låg och spände mig som en fiolsträng och när man försökte slappna av sjönk man ner 1/2 meter ner i sängen. Sen kom man på sig själv efter ett litet tag att man låg och spände sig igen.
Sov också väldigt oroligt och vaknade innan kl 5 av fågelkvitter. Kunde inte somna om så det var bara att gå upp. Tittade ut och då är det snö/snöstorm ute, usch och fy!

Mamma var så underbart snäll och körde över mig till min arbetskollega där vi skulle mötas för att åka gemensamt till SLU Uppsala.
Tyvärr blev vi ganska sena pga av vädret, mycket snö och det gick inte fort på vägarna. Många som hade åkt av vägen och snurrat runt.

Inskrivningen började kl 8:30 och provet startade kl 9:00. Men kan säga att vi "INTE" var på plats då. Kom insladdandes ca kl 9:20. Svårt att hitta och alla dörrar var låsta. Trodde att vi skulle få vända hem men vi fick komma in.

Efter 1:a delprovet blev det världens liv i vår skrivningssal. Så svåra frågor som inte är relevanta för oss djursjukvårdare att kunna.

Vid delprov 2 blev det datahaveri så då ville dom först att vi skulle åka hem och komma tillaks någon annan dag och skriva provet. Men det var många som hade åkt långt samt vigt denna dag åt detta så efter mycket om och men fick dom ut delprov 2 och 3 på papper.
När vi hade skrivit ca halva delprov 2 på fick dom igång datorerna igen så dom som ville kunde göra provet på dom istället. Oservera att om man ville skriva på datorerna skulle man ha mycket lite tid på sig då dom redan var inställda på klockslag. Så jag fortsatte skriva pappersprovet.

Delprov 3 skrevs på datorerna.

Vilken katastrof! Tyckte jag har förberett mig mycket väl inför detta prov. Har pluggat i ca 2 år, vi har haft veterinär föreläsningar på jobbet, haft plugg grupper där vi träffats ca 1 gång i månaden och nu i slutet har det blivit ca 1 gång i veckan om inte mer. Har även köpt alla böcker som SLU/Jordbruksverket har rekommenderat, har köpt in mig på övningssidan ÖVA som skulle vara till så bra hjälp enligt SLU. Om man skrev provet i höstas, JA! Men nu, NEJ!

Men efter detta prov känner man sig totalt nersågad då kunskapsnivån var så fruktansvärt hög. Det är ju inte veterinär jag pluggar till! Och så mycket latinska namn vi skulle kunna, vilket jag tycker är helt orelevant.

När vi skulle få se resultaten var det många vars delprov 2 hade försvunnit ut i dator rymden. Härligt!? Jag/vi som skrev klart delprov 2 på papper får vänta några dagar för att få det resultatet. Men jag ville inte se resultaten på delprov 1 och 3 nu, utan väntar tills alla tre delproven är färdigrättade. Är så nyfiiken, men magkänslan säger att jag får skriva om provet i höst.

Vid tidigare provtillfällen har man även fått se provet efteråt och på så sätt sett vilka svarsalternativ som varit rätt och hur man själv svarat. Det fick vi inte nu. Hur ska man då veta vad som är rätt eller fel.

Hela dagen har varit katastrof.
Blev så mycket liv ang provet att det gick runt protestlistor.
Alla ska ha samma förutsättningar och kunskapsnivån på proven ska vara lika. Men med facit i hand skulle man ha skrivit i höstas. Då hade övningssidan ÖVA varit till mycket stor hjälp. Då hade dom samma provfrågor som övningsfrågor. Korta frågor och korta svar. Nu var det långa berättarfrågor med långa olika svarsalternativ som var identiska med varandra.

Kort sammanfattning av dagen är KATASTROF, KATSTROF, KATASTROF!!!!

På eftermiddagen/kvällen var mamma snäll och var Gabriel och Lucy vakt.
Jag och Hampus åkte till Sickla och handlade saker till bröllopet.
Sen avslutade vi kvällen med bio, Hunger game. Den var jätte bra. Men efter det att jag blivit mamma har jag blivit så fruktansvärt blödig.
Pratade med mamma efter bio´n och då hade hon nattat Gabriel. Så han och Lucy fick sova hos mormor och morfar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar